آخرین مطالب

سامانه پیامکی رجبیه : ۵۰۰۰۵۰۰۰۱۱۰

خانه » آرشیو روضه ماه رجب » رجب ۱۴۳۷ (اردیبهشت ۱۳۹۵) » سخنرانی حجت الاسلام میرباقری – دهه آخر رجب ۱۴۳۷ هـ.ق (اردیبهشت ۱۳۹۵)
سخنرانی حجت الاسلام میرباقری – دهه آخر رجب ۱۴۳۷ هـ.ق (اردیبهشت ۱۳۹۵)

سخنرانی حجت الاسلام میرباقری – دهه آخر رجب ۱۴۳۷ هـ.ق (اردیبهشت ۱۳۹۵)

مراسم روضه دهه آخر ماه مبارک رجب سال ۱۴۳۷ هجری قمری از تاریخ ۹ لغایت ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در حسینیه منزل مرحوم آیت الله سید علی هاشمی گلپایگانی (ره) واقع در یوسف آباد تهران برگزار می‌گردد.

محورهای اصلی سخنرانی شب اول حجت الاسلام میرباقری:

۱. موضوع بحث: تفسیر آیه ۲۱ سوره روم «و من آیاته أن خلق لکم من انفسکم أزواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه»
۲. اصل تفسیر این آیه اشاره به موضوع خانواده و ارتباط بین زوجین دارد ولی برخی از مفسرین قائلند که به ارتباط بین هر دونفر همچون دو دوست، دو شریک و… نیز می‌تواند تعمیم پیدا کند (بخش مودت و رحمت)
۳. یکی از سنت‌های الهی جهت به کمال رسیدن انسان، تشکیل خانواده و ازدواج است و افرادی که از این سنت دوری می‌ورزند از رسیدن به این کمال دور می‌شوند و به واسطه آن در زندگی مبتلا به بیماری‌های روحی و جسمی بیشتری نسبت به افراد متأهل می‌گردند.
۴. در انجام هر کار، مدت کوتاهی از آن به استراحت سپری می‌شود تا با تجدید قوا بتوان آن را ادامه داد همانند وقت استراحت در بین دو نیمه مسابقه کشتی یا فوتبال. در زندگی انسان نیز محیط خانواده، مسکن و مأوایی است که انسان با استراحت در آن محیط، انرژی تازه یافته تا به فعالیت‌های خود جهت رسیدن به کمال حرکت کند. حال هر چه آن استراحت، بهتر و انرژی بخش‌تر باشد، یاری بیشتری به انسان خواهد بخشید.
۵. بنابراین انتخاب همسر مناسب که بتوان با همکاری وی چنین خانوادهٔ مناسبی را ساخت از اهمیت بالایی برخوردار است.
۶. با نگاه به زندگی افرادی که توانسته‌اند در زندگی، اثرات گرانبهایی را از زحمات خویش به جای گذارند همچون علامه طباطبایی که مؤلف تفسیر المیزان هستند، به گفته ایشان، نقش همسرشان تأثیر بسیار زیادی در این موفقیت داشته است.
۷. آقا امیرالمؤمنین علیه السلام با تمام شجاعت‌ها و توانایی‌هایی که در جنگ‌های مختلف از خویش نشان دادند، بعد از شنیدن خبر شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، می‌فرمودند بعد از ایشان چگونه آرامش بیابم.
۸. متاسفانه در سال‌های اخیر، در انتخاب همسر معیارهای حاشیه‌ای همچون زیبایی ظاهری و میزان مهریه، اهمیت بیشتری نسبت به معیارهای مهم دیگر پیدا کرده است.
۹. در شب‌های دیگر به شرط حیات و توفیق به معرفی معیارهای صحیح در انتخاب همسر می‌پردازیم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*