آخرین مطالب

سامانه پیامکی رجبیه : ۵۰۰۰۵۰۰۰۱۱۰

خانه » آیات عظام » آیت الله العظمی سید جمال گلپایگانی (ره) » اختصاصی رجبیه// نامه آیت الله العظمی سیدجمال گلپایگانی به آیت الله صافی

اختصاصی رجبیه// نامه آیت الله العظمی سیدجمال گلپایگانی به آیت الله صافی

بسمه تعالی

انشاءالله تعالی وجود محترم از جمیع مکاره مصون و محروس است. و لا یزال در استکمال قوه علمیه و عملیه و جد و جهد در تحصیل علم و تهذیب اخلاق و ترویج شرع مؤید و منصورند.
ضمنا مرقومه محترمه زیارت شد. ممنون مراحم و متشکر الطاف قره العین معظم بوده و هستم. از حالم خواسته باشید، این حیات مستعار باقی و بی حالی و ضعف مزاج از جهت پیری و عارضه در ماه مبارک مرا از کار باز داشته اسئل الله العفو و العافیه و حسن العاقبه.

عزیزا – این حال جوانی را مغتنم شمار و از بذل جهد در تحصیل علم کوتاهی نکن و (به) تقوا که ترک معاصی باشد کمال اهتمام را داشته باش که اصل و اساس بلوغ به هر سعادتی است.
یقین بدانید که بدون ملکه تقوا امکان ندارد حصول حقیقت علم که “نور یقذفه الله فی قلب من یشاء” سواء کان متعلقا بالاعتقاد او بالعمل.
تقوا قلب را پاک می کند از همه ارجاس ، و تهذیب می کند نفس را از ملکات خبیثه ، و تصفیه می کند از کدورات و پروائی هایی که مانع از ادراک حقایق است، و جلا میدهد به نور قلب.
و کم کم انسان به نظر در آثار و آفاق و انفس آیات الهی و ودائع ربوبیتی مکنونه در آنها را مشاهده می‌کند. و سرّ امر به نظر در آفاق و انفس و تفکر در آنها را درک می‌کند “ان فی خلق السماوات و الارض و …” الایه و “سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم ….” الایه.
و امید است که خداوند یقین صادقی و ایمان کاملی موهبت بفرماید که از آلایش و آلام و اسقام این عالم طبیعی منتزع شود و عوالم خود را که قبل از این نشئه باشد که عالم عقلش به اصطلاح می‌گویند و مراتب خود را در این نشئه که عالم طبیعت میگویند به اصطلاح، که نسخه جامعه این عالم تکوین است از جماد و نبات و حیوان و انسان به عین شهود می‌فهمد. و می‌فهمد که قابلیت هر کمالی که به جهت هر موجودی است را دارا است و هر نقصی که منشأ شرور است که اصل اصولش امکان است که حد وجود عقل اول و نفس کلی است. دیگر در مرتبه تنزّل تا به حدود نفس ناطقه می‌رسد در این نشئه تمام حدود وجود موجودات که سراسر نقص و منشأ شرور است دارا است.
و لذا اگر متابعت نفس و هوا کرد به مراتب، اضلّ و انزل از بهائم است. حیف است انسان استعداد وجود را و قابلیت مکنونه موهوبه را ضایع کند و خود را در مرتبه اسفل السافلین و در زمره آنها منخرط سازد.
و چون جنابعالی را دوست می‌دارم و قابل دیدم لذا زیاد مصدع شدم. در تحصیل اهتمام کن. وقت را غنیمت بدان که از دست می‌رود و دیگر به دست نمی‌آید.
عالم بعد که به اصطلاح عالم برزخ است که عالم حسرت و ندامت است از (برای ) مهملین و معطلین ، و عالم فوز به نتایج اعمال حسنه از برای عاملین و اولیاء خدا .
دیگر حال ندارم. باقی طلب شما. اسئل الله ان یوفقکم لتحصیل مراضیه خالصا لوجهه الکریم بحق محمد و آله الاطیبین.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته – الاحقر جمال الموسوی الگلپایگانی

نامه آیت الله العظمی سیدجمال گلپایگانی به آیت الله صافی

نامه آیت الله العظمی سیدجمال گلپایگانی به آیت الله صافی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*